Med Kaleido 1 Lese- og skrivebok er alt samlet i én bok - dette gir en systematisk og sammenhengende opplæring. Fordi lesing og skriving er så nært knyttet sammen, kombinerer vi lese- og skriveboka for skolestarterne. Tekstene i elevboka er utformet med ulike pedagogiske formål, og må derfor jobbes med på ulike måter. Foruten tradisjonelle leseboktekster, tilbyr vi tekster både i form av dagliglivets tekstsjangre, medier, samt ulike sakpregede og skjønnlitterære tekster.
Med Kaleido 1 Lese- og skrivebok inkluderer vi også skrivingen fra første stund. Med utgangspunkt i eksempeltekster får eleven prøve seg på å skrive egne, enkle tekster i ulike sjangre og med ulike formål.
I tillegg fins det mer bundne og tradisjonelle øvingsoppgaver, hvor eleven blant annet trener håndskrift og rettskriving.
Med Kaleido 1 Lese- og skrivebok er alt samlet i én bok - dette gir en systematisk og sammenhengende opplæring. Fordi lesing og skriving er så nært knyttet sammen, kombinerer vi lese- og skriveboka for skolestarterne. Tekstene i elevboka er utformet med ulike pedagogiske formål, og må derfor jobbes med på ulike måter. Foruten tradisjonelle leseboktekster, tilbyr vi tekster både i form av dagliglivets tekstsjangre, medier, samt ulike sakpregede og skjønnlitterære tekster.
Med Kaleido 1 Lese- og skrivebok inkluderer vi også skrivingen fra første stund. Med utgangspunkt i eksempeltekster får eleven prøve seg på å skrive egne, enkle tekster i ulike sjangre og med ulike formål.
I tillegg fins det mer bundne og tradisjonelle øvingsoppgaver, hvor eleven blant annet trener håndskrift og rettskriving.
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.
Torill Andersen er utdannet allmennlærer. Hun har jobbet i skolen siden 1997 og har hatt 1. trinn seks ganger. Hun er opptatt av grunnleggende lese- og skriveopplæring, og brenner for en variert og tilpasset undervisning der elevenes interesser og ressurser står i sentrum.