Laster...
Laster...
Lærerarbeid og læringsmiljø
Av Rune Johan Krumsvik, Peder Haug, Elaine Munthe, May Britt Postholm, 2021, Ebok
Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 5.–10. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever, og gode relasjoner, kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.
Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.
Medforfattere: Hanne Jahnsen, Hildegunn Fandrem, Ida Risanger Sjursjø, Sølvi Mausethagen, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk, Sigrun K. Ertesvåg, Randi Myklebust, Tony Burner, Kjetil Børhaug, Fredrik Mørk Røkenes, Mari-Ann Letnes, Toril Frafjord Hoem, Eva Maagerø og Dag Torvanger.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2019.
Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 5.–10. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever, og gode relasjoner, kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.
Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.
Medforfattere: Hanne Jahnsen, Hildegunn Fandrem, Ida Risanger Sjursjø, Sølvi Mausethagen, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk, Sigrun K. Ertesvåg, Randi Myklebust, Tony Burner, Kjetil Børhaug, Fredrik Mørk Røkenes, Mari-Ann Letnes, Toril Frafjord Hoem, Eva Maagerø og Dag Torvanger.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2019.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk, UiB (2010-2017) og er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap (som han grunnla i 2007) ved Universitetet i Bergen. Krumsvik er også grunnlegger og faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II), Honorary Research Fellow ved University of Bristol, Editor-in-Chief i Nordic Journal of Digital Literacy, Associate Editor i Frontiers in Pediatrics og Associate Editor i Frontiers of Public Health. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen IKT og læring, kunstig intellignes, læringsanalyse, adaptiv læring, doktorgradsutdanning, folkehelse, digital kompetanse, metode og klasseledelse både nasjonalt og internasjonalt. Han har bred undervisningserfaring fra både videregående skole og Universitets- og høgskolesektoren - mellom annet innen kvalitativ metode, akademisk skriving, Mixed Method Research og kunnskapsoppsummeringer fra både bachelor-, master-, og doktorgradsnivå ved ulike universitet og høgskoler. Han mottok Undervisningsprisen i 2012 ved Det psykologiske fakultet, UiB, og ble nominert til samme prisen i 2015. Han ble i 2020 merittert til fremragende underviser (excellent teaching practitioner) ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.
Peder Haug er professor emeritus i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Høgskulen i Volda. Han er utdannet Cand. Paed fra Universitetet i Oslo og har doktorgrad i pedagogikk fra Stockholm Universitet. Han har arbeidet ved Høgskulen i Volda siden 1976, men med lengre engasjement ved Senter for barneforsking NTNU, Norges forskningsråd, Universitetet i Stavanger, Skolverket i Sverige og Uppsala Universitet. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler om tema som gjelder barnehage, skole, lærerutdanning
og spesialundervisning.

Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), Universitetet i Stavanger.
Munthes utdanning omfatter lærerutdanning fra UiS og pedagogikkutdanning fra Universitetet i Oslo. Hun har erfaring som lærer fra tre internasjonale skoler i utlandet, to grunnskoler og voksenopplæring i Norge. Hun har til sammen ca. 15 års erfaring som leder i høyere utdanning, som instituttleder og dekan, og som leder av KSU de fem første årene etter at Kunnskapsdepartementet flyttet senteret til UiS fra Forskningsrådet. Hun har ledet evalueringer av lærerutdanning i Norge og i Danmark. Munthe har spilt en nasjonal rolle i forskningsforvaltning gjennom sitt mangeårige engasjement i Forskningsrådet som programstyreleder og medlem av programstyrer som finansierer utdanningsforskning. Hun har også vært engasjert av forskningsråd i Sverige, Finland og Singapore. Som forsker har Munthe ledet og vært deltaker i flere forskningsprosjekter som belyser mobbing i skolen, klasseromspraksis, overgang fra lærerutdanning til læreryrket, samarbeid mellom praksisskoler og lærerutdanning og bruk av Lesson Study i lærerutdanning og i skole.

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
