Med Norsk start 5–7 Intro lærer elevene grunnleggende norsk gjennom utforsking og samarbeid, der eleven får bruke sine språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter. Målet med læreverket er å bidra til at elevene skal kunne delta i sosiale fellesskap og i ordinær opplæring i alle fag. Norsk start 5–7 Intro følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20.
Norsk start 5–7 Intro er et læreverk i grunnleggende norsk for elever på 5. til 7. trinn. Læreverket følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20.
Læreverket kombinerer muntlige ferdigheter i norsk med grunnleggende lese- og skriveopplæring tilpasset nyankomne elever. Boka er en kombinert tekst- og arbeidsbok som presenterer bokstavene, slik at elevene lærer å lese og øve skriftforming. Den kan brukes i kombinasjon med Norsk start 5–7, slik at elever med ulike forutsetninger kan jobbe med de samme temaene.
Norsk start 5–7 Intro legger godt til rette for differensiering og tar høyde for at elevene har svært ulike forkunnskaper og ulik progresjon. Boka retter seg mot nyankomne elever som har liten eller ingen erfaring med det norske språket. Nivådelte lesetekster og varierte oppgaver åpner for differensiering.
Norsk start 5–7 Intro har et ressursperspektiv på elevenes bakgrunn ved å anerkjenne og bygge videre på elevenes språklige og kulturelle erfaringer. Dette er en engangsbok som elevene skriver rett inn i.
Med Norsk start 5–7 Intro lærer elevene grunnleggende norsk gjennom utforsking og samarbeid, der eleven får bruke sine språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter. Målet med læreverket er å bidra til at elevene skal kunne delta i sosiale fellesskap og i ordinær opplæring i alle fag. Norsk start 5–7 Intro følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20.
Norsk start 5–7 Intro er et læreverk i grunnleggende norsk for elever på 5. til 7. trinn. Læreverket følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20.
er adjunkt med videreutdanning i norsk som andrespråk, profesjonsrettet veiledning og interkulturell pedagogikk – kultur og kommunikasjon i Fargespill. Nina har undervist i ordinære klasser på barnetrinnet før hun gikk over til norskopplæring for minoritetsspråklige voksne. Siden 2007 har hun arbeidet som kontaktlærer i innføringsklasser på barnetrinnet. Parallelt med undervisningen har hun tidligere vært rådgiver i migrasjonspedagogikk i Bergen kommune. Nina arbeider i dag ved Skjold skole i Bergen. For Nina er det viktig at undervisningen tar utgangspunkt i elevenes forkunnskaper, og at elevene får bruke hele sin språkkompetanse som ressurs i undervisningen.
er doktorgradsstipendiat ved Senter for Studier av Holocaust og livssynsminoriteter, og forsker på læreplan, rasisme og skole. Hun er utdannet lektor i samfunnskunnskap og geografi, og har videreutdanning i norsk som andrespråk og begynneropplæring i norsk. Sara har vært kontaktlærer i innføringsklasser på barne- og ungdomstrinnet i flere år. Hun er opptatt av at alle elever skal bli sett og møtt i skolen, både faglig og sosialt. Sara har vært forfatter i Cappelen Damm Utdanning siden 2018, og har utgitt en rekke titler i serien Norsk start.
er utdannet allmennlærer, med spesialisering i norsk som andrespråk og migrasjonspedagogikk. Hun har en Bachelor i interkulturell forståelse og har også videreutdanning innenfor interkulturell pedagogikk – kultur og kommunikasjon i Fargespill. Under hele sin karriere har hun undervist i norsk som andrespråk, både for voksne, ungdommer og barn. Siden 2015 har hun arbeidet som kontaktlærer i innføringsklasser på barnetrinnet på Skjold skole i Bergen. Marie motiveres av å bidra til at elever med minoritetsspråklig bakgrunn får like muligheter til å lykkes med skole og videre utdanning som andre elever.