Denne boka presenterer forskningsresultater om matematikk på alle nivåer i skolen (barneskole, ungdomsskole og videregående skole) over de siste 20 årene. Norge har deltatt i internasjonale komparative studier fra 1995 til 2015 i regi av IEA (TIMSS Advanced, TIMSS, TEDS-M) og OECD (PISA). De fleste av disse studiene gjennomføres nå med jevne mellomrom. Sentrale forskningsspørsmål for boka er: Hvilke konsistente forskningsresultater for skolematematikk finner vi, basert på data over 20 år fra alle disse studiene? Hvilke utfordringer har norsk skole hvis elevene skal få den matematiske basiskunnskapen de trenger for videre utdanninger og yrker?
Disse problemstillingene er noe av bakgrunnen for samarbeidet mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo, Lillestrøm videregående skole i Akershus, Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo og Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim. Det sentrale i boka er hvordan resultatene fra studiene kan bidra til bedre undervisning i skolen og til å lette overgangen fra videregående skole til høyere utdanning for elevene.
Denne boka presenterer forskningsresultater om matematikk på alle nivåer i skolen (barneskole, ungdomsskole og videregående skole) over de siste 20 årene. Norge har deltatt i internasjonale komparative studier fra 1995 til 2015 i regi av IEA (TIMSS Advanced, TIMSS, TEDS-M) og OECD (PISA). De fleste av disse studiene gjennomføres nå med jevne mellomrom. Sentrale forskningsspørsmål for boka er: Hvilke konsistente forskningsresultater for skolematematikk finner vi, basert på data over 20 år fra alle disse studiene? Hvilke utfordringer har norsk skole hvis elevene skal få den matematiske basiskunnskapen de trenger for videre utdanninger og yrker?
Disse problemstillingene er noe av bakgrunnen for samarbeidet mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo, Lillestrøm videregående skole i Akershus, Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo og Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim. Det sentrale i boka er hvordan resultatene fra studiene kan bidra til bedre undervisning i skolen og til å lette overgangen fra videregående skole til høyere utdanning for elevene.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Arne Hole er dr.scient i matematikk og førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo i en delt stilling mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Matematisk institutt. Han har utdanning i matematikk og fysikk fra UiO. Han har vært medlem av den norske prosjektgruppen for studien TIMSS 2011 og TIMSS Advanced 2015. Hans forskningsinteresser er bl.a. bruk av matematisk teori i oppgaver innen matematikk og andre fag, samt grunnlagsspørsmål i matematikk og fysikk.
Liv Sissel Grønmo er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har i flere år vært forskningsleder ved ILS og er norsk prosjektleder for flere internasjonale komparative studier av matematikk og naturfag. Hennes forskningsinteresser er utvikling av matematisk kompetanse med vekt på aritmetikk og algebra, og med et spesielt fokus på forholdet mellom ren og anvendt matematikk.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2017
Utgivelsesdato: 06.11.2017
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202585280
Antall sider: 340
Kategorier: Fagbøker, Matematikk, realfag og teknologi
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International