Laster...
Laster...
- ei innføring
Av Anne Løvland, Elin Arnesen Moseid, Solbjørg Tormodsdotter Nes, Nina Aalstad, Elise Seip Tønnessen, Agnes-Margrethe Bjorvand, Magnus Thunes Jensen, Bjarne Markussen, Einar Grøntoft, Marthe Moe, Svein Slettan, Anne-Stefi Teigland, Gunhild Kvåle, 2020, Ebok
Denne boka gir en introduksjon til litteratur skrevet for ungdom og til tekster som inngår i ungdomskulturen. Boka presenterer sentrale sjangre og har egne kapitler om litteraturundervisning og litteraturanalyse. Diskusjon av gode eksempler får stor plass, med vekt på nyere norske ungdomslitterære tekster.
Boka retter seg mot studenter i lærerutdanning, nordistikk, litteraturvitenskap og bibliotekfag, til lærere og bibliotekarer og til alle andre som søker kunnskap om ungdomslitteratur.
Denne nye utgaven er oppdatert med nye eksempler og nye innsikter om ungdomslitteratur. Boka har også et nyskrevet kapittel om dystopier.
Denne boka gir en introduksjon til litteratur skrevet for ungdom og til tekster som inngår i ungdomskulturen. Boka presenterer sentrale sjangre og har egne kapitler om litteraturundervisning og litteraturanalyse. Diskusjon av gode eksempler får stor plass, med vekt på nyere norske ungdomslitterære tekster.
Boka retter seg mot studenter i lærerutdanning, nordistikk, litteraturvitenskap og bibliotekfag, til lærere og bibliotekarer og til alle andre som søker kunnskap om ungdomslitteratur.
Denne nye utgaven er oppdatert med nye eksempler og nye innsikter om ungdomslitteratur. Boka har også et nyskrevet kapittel om dystopier.

Anne Løvland er professor i nordisk språkvitskap ved Universitetet i Agder. Hun har mellom anna skrive avhandlinga Samansette elevtekstar. Klasserommet som arena for multimodal tekstskaping (2006) og bøkene På mange måtar. Samansette tekstar i skolen (2007) og På jakt etter svar og forståing. Samansette fagtekstar i skulen (2011).

Elin Arnesen Moseid er universitetslektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Ho underviser i lærarutdanningane og i skulebibliotekkunnskap. Ho har bidratt til fleire fagbøker og skrive artiklar om barne- og ungdomslitteratur og litteraturdidaktikk.
Solbjørg Tormodsdotter Nes er universitetslektor ved Universitetet i Agder, der ho underviser i barnehagelærarutdanninga og på studiet i skolebibliotekkunnskap. Ho er cand.philol. i nordisk litteraturvitskap og arbeider med ei ph.d.-avhandling om drabantbyar i norsk litteratur.

Nina Aalstad er lektor i norsk ved Røyken videregående skole. Hun har lang erfaring med litteraturformidling i bokhandel og forlag, og hun startet og drev nettstedet Ubok.no. Hun har vært redaktør for Barnebokkritikk.no, og holdt foredrag og kurs gjennom IBBY, Den kulturelle skolesekken og Ubok Formidling. Hun er redaktør og medforfatter av boka Les meg – en håndbok i litteraturformidling (2016).

Elise Seip Tønnessen (f. 1951) er professor emerita ved Universitetet i Agder. Hun har lang erfaring med undervisning i norsk og mediekunnskap i grunnskolelærerutdanninga. Forskningen hennes dreier seg særlig om barnelitteratur og barns mediekultur, om lesing, litteraturdidaktikk og multimodale tekster. Jakten på fortellinger (2014), Multimodality and Aesthetics (2018) og Møter med barnelitteratur (2018/2022) er eksempler på noen av mange bøker hun har redigert.

Agnes-Margrethe Bjorvand (f. 1969) er førstelektor i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder og underviser i og er fagansvarlig for norskfaget i barnehagelærerutdanninga. Forskningen hennes har særlig dreid seg om litteraturformidling, lesepraksiser i barnehagen, bildebokmediet og Astrid Lindgrens forfatterskap. Hun har vært medredaktør av flere bøker, blant annet Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge (2. utg. 2012). Hun har oversatt en rekke bøker av Astrid Lindgren, og har også skrevet flere bøker for barn, blant annet biografiene Astrid Lindgren (2015, illustratør Lisa Aisato) og Anne-Cath. Vestly (2020, illustratør Hans Jørgen Sandnes).

Magnus Thunes Jensen er universitetslektor ved Universitetet i Agder. Han har mastergrad i nordisk litteratur og underviser i grunnskolelærerutdanningen og på studiet litteratur, film og teater.

Bjarne Markussen er professor i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Agder. Han har utgitt artikler og bøker om ulike litterære emner, blant annet monografiene Romanens optikk. Komposisjon og persepsjon i Jan Kjærstad Rand og Svein Jarvolls En Australiareise (2003) og Rettshistorier. Foreldre og barn i litteratur, film og lovgivning (2008). Han er leder for Forskningsgruppe for sanglyrikk ved UiA og har redigert antologien Lydspor. Når musikk møter tekst og bilder (2015).

Einar Grøntoft er lektor ved Kvadraturen skolesenter, Kristiansand. Han er utdannet allmennlærer og cand.philol. med nordisk, historie, engelsk og idrett i fagkretsen og har erfaring som universitetslektor i lærerutdanningen og i enkelte andre emner, blant annet videreutdanning i norsk for lærere.

Marthe Johanne Moe er lektor ved Kristiansand katedralskole Gimle, der hun underviser i norsk, geografi og kommunikasjon og kultur. Hun har hovedfag i nordisk språk og litteratur og undervisningserfaring fra norsk, skolebibliotekkunnskap og pedagogisk bruk av IKT ved Universitetet i Agder. Hun har arbeidet som veileder ved Pedagogisk senter i Kristiansand med kursing i lese- og læringsstrategier og vurdering for læring og var tidligere prosjektleder for Kristiansands-området i overgangsprosjektet Ny GIV.

Svein Slettan er professor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han underviser i lærarutdanningane og i skulebibliotekkunnskap og har særleg skrive om barne- og ungdomslitteratur.

Anne-Stefi Teigland er dosent i norsk ved Høgskulen på Vestlandet, med barne- og ungdomslitteratur som spesialfelt. Siste publikasjon er Med blikk for humor (2024), ein forskingsantologi ho har redigert saman med Ingrid Nestås Mathisen, og der ho også har eit eige bidrag: «Einspora optimisme, ein studie av den barnelitterære nerden som litterært grep».

Gunhild Kvåle er professor i nordisk språkvitskap ved Universitetet i Agder. Ho har undervist i ulike norskfaglege enme i lærerutdanningane, samt i medie- og kommunikasjonsfag. Ho forskar på digital kommunikasjon, multimodalitet og literacy.
